Jag vill inledningsvis klargöra att följande
inlägg inte på något vis representerar Försvarsmaktens,
Helikopterflottiljens eller 2. Helikopterskvadrons uppfattning. Det
skall ses som en partsinlaga av en yrkesman, i ett försök att bredda och
nyansera den bild av Försvarsmaktens förmåga och möjlighet att bekämpa
skogsbränder med helikopter, som har diskuterats till och från under den
senaste tiden.
Bakgrund
I
begynnelsen hade Försvarsmakten möjlighet att bekämpa skogsbränder med
framförallt de medeltunga helikoptersystemen HKP4 och HKP10. Efter hand
som dessa system avvecklades under sent 00- och tidigt 10-tal, så
försvann denna förmåga ur försvarets förmågepalett. Att så skedde var,
till viss del, en naturlig följd av det internationaliserade försvaret,
där nationella förmågor fick stå tillbaka till förmån för förmågan att
skicka små helikopterenheter till fjärran länder såsom Kosovo, Somalia
och Afghanistan.
Förmågan
att släcka bränder blev plötsligt intressant igen, under några
sommarveckor i augusti 2014, då ett enormt område brandhärjades i
Västmanland. Redan under pågående brand höjdes rösterna om att
försvaret borde kunna ta fram alla sina helikoptrar och börja släppa
vatten på branden. Många verkade förvånade, gränsande till upprörda, när
man informerades om att försvaret bara hade 2(!) tillgängliga
helikoptrar(HKP10) som kunde göra detta och att ingen av de nya
systemen(HKP14 och HKP16) kunde bära brandbalja för tillfället. Ironiskt
nog var det också i den branden som HKP10-systemet genomförde några av
sina sista pass med brandtunna, innan systemet slutligen avvecklades.
Under
införandet av HKP16(som anskaffades 2012) fanns däremot brandbaljor med
i införandeplanen, men dessa var planerade att införas i ett senare
skede, runt 2014-2015, först efter det att Afghanistaninsatsen var
avslutad. Det var därför inget man lade någon särskild kraft vid. Det
fanns andra saker att lägga kraft på. Brandbaljorna till HKP16 anlände
därför till förbandet en dryg månad efter branden i Västmanland, helt
enligt plan.
Redan
i brandens slutskede, och under den därpå följande hösten, var det
alltså många starka instanser och befattningshavare, både externt och
internt, som hade högt upp på sin "att-göra-lista" att tillse att FM
inte framgent skulle stå utan brandbaljor på de nya hkpsystemen. Här
fanns en pedagogisk och praktisk utmaning;
FM skall stödja samhället endast om Försvarsmakten har resurser som är lämpliga för uppgiften och det inte allvarligt hindrar dess ordinarie verksamhet.(Taget ur Förordningen om Försvarsmaktens stöd till samhället, 6 §), samt Försvarsmakten ska med myndighetens befintliga förmåga och resurser kunna lämna stöd till civil verksamhet. (Taget ur Försvarsmaktens instruktion, 2 §)
Flygvapenchefen
ville definitivt att förmågan skulle finnas, men kunde således inte ge
order om det, då resurserna redan skulle vara befintliga och ej fick ha
allvarlig påverkan på övrig verksamhet. Hur gjorde man då brandbaljorna
tillgängliga, om man inte formellt kunde avsätta särskilda resurser för
att prova ut utrustningen, skriva utbildningshandböcker och utbilda
besättningar? Jo, man gjorde det ändå, med vetskapen om att det
inte var en uppgift för förbandet och att det skulle gå ut över
verksamhet som de facto var ordersatt från högre chef. Men enskild
divisionschef kunde ändå ta det beslutet, trygg i vetskapen om att ALLA
ovanför honom/henne, från skvadronchef och hela vägen upp till
försvarsministern själv, inte ville se en till sommar utan förmåga i
Försvarsmakten att bekämpa skogsbränder med helikopter.
Signalerna
uppifrån under 2014 och 2015 om att det här var viktigt var entydiga
och tydliga och kom i alla tänkbara kanaler, utom just i de formella.
För att citera en av våra divisionschefer under 2015: "Jag vet inte, men
det känns lite som att jag precis har fått en order av
flygvapenledningen via flygvapenbloggen...!"
Utan
tillförda resurser, och initialt formella order eller styrningar från
högre chef så har detta arbete under 2015 och 2016 genomförts i olika
omfattning på alla våra tre helikopterskvadroner(Kallax, Malmen,
Ronneby) för att tillse att Flygvapnet och Försvarsmakten inte skulle
behöva stå med rumpan bar vid nästa storbrand. Utrustning har provats
ut, procedurer har tagits fram och besättningar har utbildats. Dessutom
innehåller nu orderverk och styrningar för 2016 från flottiljnivån och
nedåt, uppgiften att säkerställa förmågan att genomföra brandbekämpning.
Och
tur är väl kanske det, då sommaren 2016 stundom har bjudit på mycket
torrt, varmt och blåsigt väder. Jag tjänstgör vid helikopterskvadronen
på Malmen, som opererar HKP16-systemet, och är en av de piloter som fått
utbildning på att flyga med brandbalja. Under året har vi hittills haft
10 stycken insatser mot skogsbränder, med ytterligare ett antal där
insatsen har avblåsts av räddningsledningen. I tid någonstans mellan att
begäran når oss på divisionen, men innan vi anlänt till området. Ett
par gånger har vi även varit tvungna att anmäla begränsningar i vår
möjlighet att lösa stöduppgiften, vilket under förra veckan omnämndes i
en artikel i SvD, och som kommande stycken bl.a kommer att beröra.
Kort om Helikopter 16 och brandbekämpning
Sedan sommaren 2015 har alltså vår skvadron förmåga att med HKP16 släppa vatten med brandbalja.
HKP16
och den brandbalja som vi nyttjar är ytterst lämpade för uppgiften.
Helikoptern är otroligt stark, den är mycket lättflugen och har en
besättningskonfiguration som tillsammans gör det möjligt för våra
besättningar att vara väldigt snabba mellan fyllning och tömning, komma
nära branden(vilket ökar träffsannolikheten), samt hela tiden
upprätthålla en god lägesuppfattning och flygsäkerhet i den dynamiska
situation som, för en utomstående, ibland skulle kunna uppfattas som
lätt kaotisk. Dessutom är tunnan mycket driftsäker och ger oss
möjligheten att med hög precision släppa 2,5 kubikmeter vatten per
tömning.
I
HKP16 har vi inte bara fått en kapabel krigsmaskin, utan även ett
ypperligt verktyg för att stödja samhället över hela spektrat av
påfrestningar och katastrofer.
Utmaningar
De problem som berördes av SvD i deras artikel
är en självklar följd av att vi inte kan avsätta resurser för att
tillse att alla på våra divisioner kan flyga med brandbalja. Det ger att
vi idag har, lite styvt, två besättningar(2x4 personer) att tillgå för
skogsbrandsuppgiften på Malmen. Det är alltså ganska få personer som
drar ett relativt stort lass vid skogsbrandssäsong, då skogsbränder
sällan kommer ensamma i tid, samt att begäran om stöd från oss
ofta/alltid inkommer tidiga kvällar eller helger, då räddningsledaren
insett att han/hon inte kan få grepp om branden på egen hand.
Vidare
har vi inte någon särskild beredskap för den här typen av uppgifter, då
det inte ingår i våra uppgifter. Vi går helt enkelt iväg på det vi kan,
med det vi för tillfället har i hangaren. Allting bygger helt på
frivillighet och det där som vi tidigare har läst om; "tillgängliga
resurser" och utan att "allvarligt hindra [...] ordinarie verksamhet".(Lyssna gärna på Sveriges Radios inslag från vår skvadron, där man pratar om bl.a. detta.)
Våra
besättningar och tekniker, mina kollegor, är i grunden väldigt lojala
och tjänstvilliga. Vi har därför endast varit tvungna att neka stöd vid
två tillfällen. Båda larmen skedde i vanlig ordning utanför ordinarie
arbetstid, och vid dessa båda tillfällen fanns inte personal att tillgå.
En gång på grund av att de inte befann sig i närheten av Linköping, och
den andra gången för att det inte fanns tillräckligt med rätt utbildad
personal som var i form för att flyga den kvällen. Bl.a. skedde detta
under nationaldagshelgen, då det brann i Bengtsfors och insatsledarens
högst förståeliga, men kanske missriktade, frustration gentemot FM förmedlades av riksmedia.
SvD
nämner i sin artikel att det är de låga ersättningsnivåerna som gjort
att vi inte har kunnat ställa upp när samhället kallar. Jag kan bara
redogöra för hur det ser ut på den skvadron jag tjänstgör vid, och där
har så inte varit fallet. Med det sagt, så betyder inte det att vi är
nöjda med hur vi ersätts för att sätta privat- och familjeliv åt sidan
för att gå in och jobba på lediga kvällar och helger. Som det är nu
erhåller vi FM:s lägsta möjliga ersättning för uppkomna händelser, den
så ofta omtalade insatsarbetstiden. Det är en dålig långsiktig strategi
från FM sida, att inte ge skälig ersättning till den personal som kommer
in på sin lediga tid. Vill man ha personal som är villig att låta sitt
privatliv stå tillbaka vid uppkomna mindre händelser i fred, så vore det
kanske klokt att se över hur denna personal bör ersättas.
Jag
anser att det borde vara självklart att de som frivilligt åker iväg på
kvällar och helger, erhåller skälig ersättning för det stöd de lämnar
till samhället.
Man
kan också tycka att det är märkligt att SvD och Jonas Gummesson inte
hör av sig till oss, vi som sitter i kärrorna, utan istället nöjer sig
med att prata med en officer på MR Syd i Revingehed. Kanske hade det
kunnat ge ett bättre djup i artikeln om man fick prata med den personal
som faktiskt fattar besluten och sitter i hangarerna och i våra
helikoptrar.
Slutligen
- Försvarsmaktens förmåga att bekämpa skogsbränder har nu återhämtat sig till en nivå som ger oss en acceptabel kapacitet att över hela ytan och i flera riktningar stötta samhället med bekämpning av skogsbränder.
- Vi har en mycket hög kapacitet i våra helikoptrar och besättningar. Det är något vi är stolta över och något som alla kan känna sig tillfreds med, såväl den FM-anställde som den vanliga medborgaren.
- Valet att så ofta som möjligt ge vår personal lägsta möjliga ersättning vid dessa uppkomna händelser, är en dålig långsiktig strategi om man vill behålla möjligheten att snabbt och enkelt kunna skicka iväg helikoptrar för att lösa uppgifter utanför normal beredskap och uppgift.
- Våra politiker har valt lösningen att inte ha särskilt beredskapssatta besättningar för denna typ av samhällsstöd. Man får det man beställer. Eventuell kritik eller förbättringsförslag bör därför inte riktas mot Försvarsmakten utan, som så ofta, mot uppgiftsställaren; våra folkvalda.
Artikel och många av er blandar ihop helt olika saker.
SvaraRaderaRÄDNINGSTJÄNST
Skogsbrand m m sker enligt Räddningstjänstlagen, förutsatt att ansvarig räddningsledare begärt hjälp. Detta ersätts med 130 kr/timmen enligt lagen.
En räddningsledare kan med stöd av denna lag, tvinga! vem som helst att hjälpa till. Även ÖB skulle få 130 kr/timmen.
Räddningsledare kan inte tvinga Hemvärnet som "organisation" och de med Hv kontrakt att ställa upp, lika lite som FM kan. PUNKT.
Däremot kan räddningsledare fråga FM som hjälp, som FRÅGAR tex hemvärnsoldater om de kan ställa upp. De kunde lika gärna fråga GSS K och T.....
Och det blir 130 kr/timmen.
Insatsövning dygn har inte ett vitte med detta att göra.
Sedan kan det begäras stöd av FM i andra former av stöd till samhället.
Här har insatsövningsdygn använts, och det är ett mycket tveksamt förfarande, enligt mig helt fel. Syftet att spara $ när man upptäcker att "Oj, blir det så dyrt, med vpl var det ju "gratis"......
Här är det också med hänsyn till det kontrakt FM skrivit med Hv personal, så att Hv personalen ska med allra högsta sannolikhet anställas!
Vad gäller OF, OR och GSS borde de enligt min uppfattning gå på Öt motsv.
Insatsövningsdygnen är inte framtagna för att hantera denna situation. Här vill också Chefer spara $ för dessa kostnader står FM själva för.
Av FM egen verksamhet.
När Hv-soldater genomför verksamhet åt FM som inte ingår i kontraktet, tex utgör berdskspsstyrka, sitter i vakt, hjälper till att bevaka övningar/utrustning där det inte är en Hv övning enligt den fastställda utbildningsplanen, ingår i högvakts tycka på slottet som egentlige ska lösas av GSS så gäller tillfälliga anställning av Hv-soldater. PUNKT.
Det är inte för att individen är en person med hv-kontrakt som vederbörande nyttjas, utan för de kompetenser vederbörande har, som FM vill köpa.
Precis som man olika former av hjälp från andra utanför staketet.
Här ar FM gjort fel i många år, och utnyttjat Hv- personalens lojalitet och använt Hv personal som billig arbetskraft.
Eftersom det i kalkylen för Yrkesförsvaret gjordes en del mindre goda kalkyler enligt mig, så kom kostnaderna för att öva personalen utanför "8-17" som en "liten" överraskning.
Bl.a blev kostnaderna för förbands övning "något" större än planen som gjorts i HKV......
Här har man också felaktigt tagit till insatsövningsdygn enligt min och fackets uppfattning för att komma billigare undan.
Detta skiljer en hel del mellan olika OrgE, men antalet Insatsövning har ökat totalt sätt lavinartat.
Uppfattningen om vilken ambitionsnivå som gäller för olika Krigsförband, och hur mycket utb/träning det kräver, samt hur fort nivån ska nås finns det klart olika uppfattningar om mellan HKV och C OrgE/Krigsförbandshefer.......
Andreas
130 kr gäller om du inte får ersättning på annat sätt, se 48§ andra st.
SvaraRaderahttp://rib.msb.se/filer/pdf/17809.pdf